Збоку батьків у
відносинах із своїми дітьми необхідно зменшувати хворобливість їх переживань з
приводу невдач, допомагати їм емоційно переборювати ситуації, які пов'язані зі
шкільними оцінками. Похвала їм необхідна, але треба вказати на помилки,
недоліки, неточності.
Як ставитись до
шкільної оцінки в сім'ї? Як зробити так, щоб ваше ставлення позитивно впливало
на вашу дитину, а не пригнічувало її ще більше?
Правило 1: заспокойтесь.
Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два, ... десять... Відчуйте спокій,
рівновагу. Згадайте про свої колишні «успіхи». «Постійте в черевиках» своєї
рідненької дитини. А ось тепер можна починати розмову, а може... тільки
послухати дитину, співчуваючи її бідам, а може... допомогти розібратись у складній
теоремі, а може... Пам'ятайте, що спілкуватися в люті, роздратуванні — все одно,
що включити в автомобілі «газ» і натиснути на гальма.
Правило 2: не поспішайте.
Старий, вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини все і зараз. Ми
вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому не уявляємо,
як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні добре, ми примушуємо
її — вона вчиться, але стає зубрилкою і ненавидить учіння, школу, а може й ...
вас.
Правило 3: безумовна любов.
Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи у школі. Вона відчуває вашу
любов і це допомагає їй бути впевненою в собі і подолати невдачі. А як же
ставитися до невдач?.. Вона вас засмучує і... все.
Правило 4: не бийте
лежачого. Двійка, а для когось і четвірка — достатнє покарання, тому недоцільно
двічі карати за одні і ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а
спокійної допомоги.
Правило 5: щоб позбавити
дитину недоліків, намагайтеся вибрати один — той, якого ви хочете позбавитися
найбільше, і говоріть тільки про нього.
Правило 6: вибирайте
найголовніше, порадьтесь із дитиною, почніть з ліквідації тих шкільних
труднощів, котрі найзначущіші для неї самої. Але якщо вас обох турбує,
наприклад, швидкість читання, не вимагайте одночасно і виразності, і переказу.
Правило 7 — головне:
хваліть — виконавця, критикуйте — виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку
сприймати глобально, вважати, що оцінюють всю її особистість. У ваших силах допомогти
відокремити оцінку її особистості від оцінки її роботи.
Правило 8 — найважче:
оцінка повинна порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її власними вчорашніми,
а не тільки з державними нормами оцінювання та неуспіхами сусідського Івана.
Правило 9: не скупіться на
похвалу; будуючи стосунки з власною дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні
оцінки. Нема такого двієчника, котрого нема за що похвалити.
Правило 10: виділіть у морі
помилок острівок успіху, на якому зможе триматися, укорінюватися дитяча віра в
себе і в успіх своїх навчальних зусиль. Оцінювати дитячу працю потрібно досить
індивідуально, тактовно. Саме при такій оцінці в дитини нема ні ілюзії повного
успіху, ні відчуття повної невдачі.
Правило 11: ставте перед
дитиною найбільш конкретні та реальні цілі, і вона спробує їх досягти. Не
спокушайте дитину цілями, яких неможливо досягти.
Правило 12: не рвіть
останню нитку. Досить часто дорослі вимагають, щоб до занять улюбленою справою
(хобі) дитина виправила свою успішність у навчанні. У ряді випадків така заборона
має стимулюючий характер і справді спонукає дитину до навчання. Та частіше
буває так, коли справи з навчанням ще не дуже запущені і до нього ще є інтерес.
Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не
забороняти, а всіляко підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути
дитину до активного життя у навчанні.
Для того, щоб усі
правила виявились ефективними, необхідно їх об'єднати: дитина повинна бути не
об'єктом, а співучасником власної оцінки, її слід навчити самостійно оцінювати
свої досягнення. Уміння себе оцінювати є необхідним компонентом уміння вчитися
— головного засобу подолання труднощів у навчанні.
Немає коментарів:
Дописати коментар